motto

Najpierw wyjaśnijmy wszystko a potem resztę. Lepiej mieć z grubsza rację niż dokładnie się mylić.
Nie lękajcie się !
strach nie jest uczuciem Obywateli lecz poddanych

Przekonaj Wrogów, Sojuszników i Przyjaciół do sprawdzenia
siły nieważnego głosu wyborczego

09 lipca, 2013

Pomocniczość państwa a gospodarka odpadami


Państwo ma pełnić funkcje pomocnicze, subsydiarne, dla obywateli.( Preambuła Konstytucji)
Oznacza to, że interwencja państwa w działalność obywateli może zachodzić w sytuacji gdy obywatel lub ich grupa nie mogą zrealizować jakiegoś pożytecznego celu.
Państwo nie może zastępować obywateli lecz pełnić funkcje pomocniczą organizacyjną bądź finansową lub w przypadku dużych celów, składowiska odpadów, zorganizować cały proces inwestycyjny uwzględniając słuszne potrzeby i zdanie obywateli.
Państwo nie może ograniczać swobody gospodarczej obywateli jako konsumentów lub jako prowadzących działalność gospodarczą.(Art. 31. Konstytucji)
Gospodarka odpadami jest przykładem
słusznej potrzeby
konieczności interwencji państwa
wprowadzenia ustawą nieuzasadnionych oraz nadmiernych, niejasnych, korupcjogennych, monopolizujących, bardzo kosztownych ograniczeń konsumentów i przedsiębiorców.
Skutkiem jest nieuzasadnione podwyżka kosztów utrzymania obywateli, stworzenie mafii „śmieciowych”, nieuzasadniony wzrost liczby urzędników lub powstanie zbędnych spółek gminnych, trwonienie pieniędzy na organizowanie przetargów gdy zawarcie bezpośrednio umów między obywatelem a przedsiębiorcą jest znacząco mniej kosztowne. Kosztuje mniej ńiż obowiązek złożenia deklaracji i następnie obsługa opłat.
Nota  bene  ile kosztuje wprowadzenie ustawy „śmieciowej”? Przetargi, deklaracje, obsługa opłat ??? Kto wie niech napisze!
Każdy obywatel potrafi :
- posegregować odpady zgodnie z jasnymi i prostymi zasadami
- zbierać je do pojemników lub worków
- dostarczyć własnym transportem lub w porozumieniu i wspólnie z grupą obywateli, do zbiorczych punktów ich gromadzenia lub zawierając umowę z licencjonowanym przedsiębiorstwem
Więc interwencja państwa w proces gospodarowania przez obywatela lub ich grupy odpadami musi się ograniczyć do :
- permanentnego nauczania obywateli wiedzy o oddziaływaniu ludzi na środowisko i sposobach ograniczania niekorzystnych skutków antropogenicznych ( mających źródło w działalności człowieka). Nie może ta działalność ograniczać się do : pouczeń, straszenia karami, propagandy, biegunki legislacyjnej niezrozumiałej i nie do przyswojenia dla przeciętnego obywatela
- nadzorowania cen składowania i utylizacji odpadów
- określenia minimalnych norm obowiązujących obywateli i przedsiębiorców : częstotliwość odbioru odpadów, rodzaje segregowanych odpadów
- określenia norm sanitarnych przechowywania zgromadzonych odpadów
- organizowania sieci punktów zbiorczego gromadzenia odpadów przejściowe (pojemniki) i końcowe , w tym inwestycje w składowiska, utylizację odpadów niebezpiecznych, spalarnie
- w przedsiębiorstwach zajmujących się gospodarowaniem odpadami wprost określić jednoosobową nieprzenoszalną i niepodzielną odpowiedzialność kierownika zakładu
- rejestr przedsiębiorców zajmujących się gospodarką odpadami istnieje i jego obsługa jest opłacana przez zarejestrowane podmioty.
Więc przenoszenie tych kosztów na obywateli jest bezprawne!
- współpraca z przedsiębiorcami zajmującymi się gospodarowaniem odpadami i ich kontrola, w szczególności przestrzeganie norm ochrony środowiska, sprawozdawczość, lista umów z konsumentami i jej aktualizacja, usługi bez umowy
- dane do planowania czy kontroli państwo może uzyskać przez odpowiednie zmiany w sprawozdawczości przedsiębiorstw dla GUS lub gminy rejestrującej ich działalność.
Obecnie są one zadaniami gmin i środki na tą działalność gminy posiadają. Dodatkowe opłaty od obywateli nie mają więc uzasadnienia faktycznego.
- dane o podmiotach obowiązanych do gospodarowania wytwarzanymi odpadami przez obywateli lub ich grupy państwo posiada w rejestrach np. podatkowych właścicieli nieruchomości czy w księgach wieczystych.
Istnieją systemy informatyczne dostępne gminom więc obciążanie obywateli dodatkowymi kosztami nie znajduje uzasadnienia w stanie faktycznym.
- kontrola wykonania obowiązku gospodarowania odpadami przez obywateli na podstawie zawartych umów, rachunków za dostarczone odpady komunalne.
Była dotychczas prowadzona i środki gminy posiadają. Brak podstaw faktycznych na dodatkowe obciążenie finansowe obywateli.
- Wprowadzenie różnych jednostek pomiaru dla wytwarzanych odpadów a dla przyjmowanych jest źródłem powstawania niezgodności między ilością zgromadzonych odpadów a przewożonych i składowanych. Jest podstawą manipulacji ceną odbieranych odpadów i podatkiem, zwanym dla zagmatwania opłatą.
- rozwiązanie – ważenie odbieranych śmieci - opublikowałem część I i część II.
propozycja rozwiązuje problem rejestracji wykonania usług oraz ilości odebranych odpadów
I nie jest kosztowne szczególnie gdy zostanie zastosowane powszechnie.
Wystarczającym źródłem finansowania powinna być
roczna pensja prezesa przedsiębiorstwa

Na marginesie:
Przyczyną powodzi i braków wody jest działalność człowieka ( czynnik antropogeniczny) - drastyczne ograniczenie małej retencji : betonowanie placów, ulic, podwórek i innych, regulacja - prostowanie - cieków wodnych,  wycinka lasów, drzew, krzewów. Także uprawa roli - zmiejsza zdolność retencyjną obszaru - , likwidacja miedz na polach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz