Nemo est iudex in propria causa (ad C.3.5.1) –
Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie-
zasada bezstronności, podstawowy warunek bezstronności organu
Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie-
zasada bezstronności, podstawowy warunek bezstronności organu
Minime sunt mutanda, quae interpretationem certam
semper habuerunt (D.1.3.23) –
Jak najmniej należy zmieniać to, co zawsze miało jednoznaczną interpretację –
zasada zaufania do państwa, ochrona praw nabytych
Jak najmniej należy zmieniać to, co zawsze miało jednoznaczną interpretację –
zasada zaufania do państwa, ochrona praw nabytych
Leges ab omnibus intellegi debent (C.1.14.9) –
Ustawy powinny być zrozumiałe dla wszystkich
Ustawy powinny być zrozumiałe dla wszystkich
Clara non sunt interpretanda – jasne nie wymaga
interpretacji
Audiatur et altera pars (też jako Audi alteram
partem) –
Należy wysłuchać także drugiej strony
Należy wysłuchać także drugiej strony
Naród w pierwszym rzędzie reprezentują
wyborcy.
Art. 62 Konstytucji określa wyłącznie cenzus wiekowy wyborcy
uprawniający do sprawowania władzy bezpośrednio.
Niekonstytucyjne są interpretacje że
ogranicza on tylko do uczestnictwa prawo Narodu do referendum.
Powoływany przepis odnosi się do praw osobistych i nie można używać go
do interpretacji zasad konstytucyjnych
dotyczących Narodu zawartych w rozdziale I ustawy zasadniczej.
Szczególnie w sposób ograniczający te zasady i istotę praw.
Szczególnie w sposób ograniczający te zasady i istotę praw.
Naród, działając przez wyborców,
sprawuje władzę bezpośrednią, która
jest niepodzielna, niezbywalna, nieprzenaszalna, realizując immanentne
tej władzy prawa :
zarządzania przedstawicielami :
powołanie ich i odwoływanie, związane zasadą komplementarności,
wyrażenia woli w referendum,
inicjatywy ustawodawczej.
Wyborcy powołują członków sejmu,
senatu i prezydenta w procedurze zwanej wyborami. Powołani są reprezentantami
reprezentantów.
Wybranym przedstawicielom udzielne są pełnomocnictwa do
sprawowania władzy
w ściśle określony sposób,
w określonym nieprzekraczalnym zakresie
i
na określony czas
za wynagrodzeniem za dobrze wykonaną pracę.
Naród sprawuje nad nimi kontrolę
przez realizację praw
-
odwołania przedstawiciela
możliwość realizacji tego prawa nie może być uzależniona od woli
przedstawicieli lub ograniczona w taki sposób aby nie było skuteczne : możliwe
ograniczenia np. : po upływie roku od objęcia mandatu, tylko raz w kadencji
-
wyrażenia woli w referendum
przedmiotem referendum może być w
szczególności ustawa, przepis prawa, umowa międzynarodowa, udzielenie
jednorazowego pełnomocnictwa sejmowi, prezydentowi.
To uprawnienie służy do nadzoru i kontroli stanowionego prawa.
W szczególności prawa o stosunkach wyborcy – przedstawiciele czy o realizacji praw władzy bezpośredniej, które muszą obligatoryjnie podlegać zatwierdzeniu w referendum – zasada bezstronności.
To uprawnienie służy do nadzoru i kontroli stanowionego prawa.
W szczególności prawa o stosunkach wyborcy – przedstawiciele czy o realizacji praw władzy bezpośredniej, które muszą obligatoryjnie podlegać zatwierdzeniu w referendum – zasada bezstronności.
-
inicjatywy ustawodawczej
w ważnych sprawach
dotyczących państwa i praw obywateli, zmiana a w szczególności uchylenie
przepisów prawa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz