Głosowanie na listy jest fundamentalnym ograniczeniem bezpośredniości wyborów i podstawą ograniczenia praw bezpośredniego sprawowania władzy przez Naród
Konstytucja(K) stanowi :
Art. 62. ust. 1. Obywatel
polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów
samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.
,
Przepis
ustala indywidualnie
tylko i wyłącznie cenzus wiekowy - a nie
ograniczenie prawa wyboru i odwołania przedstawicieli czy prawa Narodu
do referendum (SIC!).
Wybór i odwołanie posła związane są zasadą komplementarności – contraria sunt complementa.
Uniemożliwienie odwołania przez zaniechanie uchwalenia tej procedury jest pogwałceniem zasady komplementarności prawa. Nie szanowaniem praw Narodu przez organa władzy – Sejm ( art.31 ust.2 zdanie pierwsze Konstytucji) .
Zasadę komplementarności użyto w Konstytucji . Art. 31 ust.2 zdanie drugie
Wybór i odwołanie posła związane są zasadą komplementarności – contraria sunt complementa.
Uniemożliwienie odwołania przez zaniechanie uchwalenia tej procedury jest pogwałceniem zasady komplementarności prawa. Nie szanowaniem praw Narodu przez organa władzy – Sejm ( art.31 ust.2 zdanie pierwsze Konstytucji) .
Zasadę komplementarności użyto w Konstytucji . Art. 31 ust.2 zdanie drugie
„1. Wolność człowieka podlega
ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany
szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia
tego, czego prawo mu nie nakazuje.”
Art.
62 (K):
- wskazuje czynność - "wybór", a nie "wskazanie pierwszeństwa"
- wskazuje na liczbę mnogą "posłów" a nie "listę" - lista jest niedopuszczalną zawężającą interpretacją słowa posłów.
- wskazuje czynność - "wybór", a nie "wskazanie pierwszeństwa"
- wskazuje na liczbę mnogą "posłów" a nie "listę" - lista jest niedopuszczalną zawężającą interpretacją słowa posłów.
Niekonstytucyjność art. 227
Kodeksu Wyborczego polega na :
-
zmiana: podmiotu głosowania – kandydata na przedmiot
pośredniczący – listę kandydatów
istotą wybieranie posłów bezpośrednio – jest więc wskazanie personalnie, indywidualnie, wprost, bez pośrednictwa bo głosowanie w wyborach jest realizacją prawa bezpośredniego sprawowania
władzy przez Naród z czego wynika iż czynność wskazania musi
być wykonana także osobiście czyli bezpośrednio przez wyborcę
w
to miejsce wstawiono głosowanie na listę –przedmiot, pośrednik -niedopuszczalne niekonstytucyjne ograniczenie istoty prawa ( art.32 ust. 3 zdanie ostatnie )
Wynikający z przepisu art. 227 Kodeksu Wyborczego nakaz
głosowania na listę – złożenie oświadczenia woli (KC) i jego forma – jest
bezprawnym pogwałceniem prawa bezpośredniego (Art. 4 Konstytucji) wyboru
przedstawicieli (art. 62 tamże) i bezwzględnym ograniczeniem swobody wyrażenia oświadczenia woli czyli skutkującym
nieważnością wypełnieniem okoliczności określonych w art. 82 Kodeksu Cywilnego
a także art. 25 MPPOiP.
”Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
”Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b)korzystania z czynnego i biernego prawa
wyborczego w rzetelnych wyborach,
przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym,
gwarantujących
wyborcom swobodne wyrażenie woli.”
-
zmiana czynności : wybór kandydatów na wskazanie
pierwszeństwa tylko jednego kandydata sprzeczne z
art. 62 Konstytucji „Obywatel polski[...] ma prawo [...] wybierania posłów
[...]” a nie LIST
- nakazanie komisji
wyborczej niekonstytucyjnego domniemania wskazania przez wyborcę
pozostałych kandydatów z listy nawet gdy ich liczba jest większa od liczby
mandatów w okręgu (SIC!)- co jest naruszeniem formalnej równości wyborów
a) narusza
zasadę pomocniczości - preambuła Konstytucji (K). – wyborca umie samodzielnie
zaznaczyć na karcie głosowania komu udziela poparcia
b) bez
uzasadnienia , art.31 ust.3 (K) , zastępuje czynność zastrzeżoną wyłącznie i tylko dla wyborcy- tylko
jemu przysługującą, nieprzenaszalną .
c) narusza swobodę wyrażenie woli gwarantowaną w art.25 w
"Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych" Dz.U. 1977 nr
38 poz. 167 (MPPOiP), który to
pakt obowiązywał przed napisaniem i uchwaleniem obecnej Konstytucji.
d) W szczególności uniemożliwia
bezpośrednie nie
udzielenie poparcia dowolnemu kandydatowi z
listy co do którego wyborca ma ugruntowaną wiedzę i przekonanie iż jest niegodny
jego poparcia oraz oddanie ważnego głosu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz