motto

Najpierw wyjaśnijmy wszystko a potem resztę. Lepiej mieć z grubsza rację niż dokładnie się mylić.
Nie lękajcie się !
strach nie jest uczuciem Obywateli lecz poddanych

Przekonaj Wrogów, Sojuszników i Przyjaciół do sprawdzenia
siły nieważnego głosu wyborczego

12 grudnia, 2016

skuteczne odwołanie ministra

Złożyć do Trybunału Konstytucyjnego , na podstawie art.189 Kontytucji

Wniosek 1
sprawa : wniosku o wyrażenie wotum nieufności wobec Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej (druk nr 934)
http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=780C6B5423B0590CC125805100374F1B

o uznanie za nieważne postępowanie przed Sejmem z przyczyny udziału w głosowaniu  w tej sprawie osoby, której prawa do pełnienia funkcji w Radzie Ministrów były przedmiotem postępowania

Sytuacja jest podobna do uwzględnionej w Kodeksie postępowania cywilnego (Dz.U. 1964 Nr 43 poz. 296; USTAWA z dnia 17 listopada 1964 r.)
Art. 48. § 1. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy:
1) w sprawach, w których jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki;

 Art. 379. Nieważność postępowania zachodzi:
4) jeżeli skład sądu orzekającego był sprzeczny z przepisami prawa albo jeżeli w rozpoznaniu sprawy brał udział sędzia wyłączony z mocy ustawy;
Wniosek2
sprawa: udziału członków Rady Ministrów w głosowaniu Sejmu nad wotum nieufności lub zaufania dla Rady Ministrów


o wyłączenie z głosowania nad wotum zaufania lub nieufności dla Rady Ministrów lub wotum nieufności dla Ministra Posłów łączących z mandatem posła funkcję członka Rady Ministrów, sekretarza stanu w administracji rządowej lub inną funkcję, na mocy decyzji Rady Ministrów czy członka Rady Ministrów, - sekretarz, podsekretarz stanu, członek gabinetu politycznego, członek rady nadzorczej - z powodu 

1. udziału w głosowaniu  w sprawie dotyczącej swoich praw, które są przedmiotem postępowania

Sytuacja jest podobna do uwzględnionej w
Kodeksie postępowania cywilnego (Dz.U. 1964 Nr 43 poz. 296; USTAWA z dnia 17 listopada 1964 r.) 
Art. 48. § 1. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy:
1) w sprawach, w których jest stroną lub pozostaje z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki



2. ograniczenia swobody powzięcia decyzji i wyrażenia woli związanej z narażeniem się na utratę prawa do pełnionej funkcji jeżeli złożone w głosowaniu oświadczenie woli nie będzie zgodne ze stanowiskiem przełożonego
 
Wotum zaufania lub nieufności są ustawowym (konstytucyjnym) upoważnieniem Sejmu, organu władzy ustawodawczej, do sprawowania nadzoru nad składem Rady Ministrów, organu władzy wykonawczej.  

Prezes Rady Ministrów nie składając do Prezydenta  wniosku o zmianę w składzie Rady Ministrówujawnia swoje stanowisko przeciwko wotum nieufności dla Ministra,

Qui non facit quod facere debet, videtur facere adversarus ea, quia non facit (D.50.17.23) - jeżeli ktoś nie czyni tego, co czynić powinien uważa się, że czyni przeciwnie, ponieważ nie czyni
Swoboda złożenia oświadczenia woli przez pełniącego funkcję związaną z Radą Ministrów jest ograniczona przez możliwość dowolnego odwołania przez przełożonego jego prawa do pełnienia funkcji,  jeżeli treść oświadczenia woli będzie sprzeczna ze stanowiskiem (ujawnionym, okazanym, przedstawionym), wyrażonym przez  przełożonego

( Złożenie oświadczenia woli w głosowaniu nad wotum nieufności, przeciwnego stanowisku przełożonego, może skutkować podjęciem decyzji o odwołaniu prawa do pełnionej funkcji.
Eufemistycznym uznaniem tego faktu za : podstawę utraty zaufania, działaniem na szkodę interesu Rady Ministrów lub zakończenia misji.)

Odwołanie prawa do pełnienia przez Posła dodatkowej funkcji związanej z Radą Ministrów zależy od swobodnej decyzji Prezesa Rady Ministrów lub Ministra.
Dz.U.2012.0.392 t.j. - Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów
Art. 37. Sekretarz i podsekretarz stanu
1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy sekretarza i podsekretarzy stanu, gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego urzędu.
4. Sekretarza i podsekretarza stanu odwołuje Prezes Rady Ministrów.
Konstytucja
Art. 157. 1. Członkowie Rady Ministrów ponoszą przed Sejmem solidarną odpowiedzialność za działalność Rady Ministrów.
Art. 161. Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, dokonuje zmian w składzie Rady Ministrów.
Solidarna odpowiedzialność Członków Rady Ministrów ma niewątpliwie wpływ na swobodę złożenia oświadczenia woli w głosowaniu nad wotum nieufności lub zaufania.
Działanie pod wpływem błędu poznawczego : efekt grupy – lepsze traktowanie ludzi, którzy przynależą do tej samej grupy co my.
W obliczu zagrożenia grupy lub jej członka następuje konsolidacja działań mająca usunąć zagrożenie a także zapewnić sobie w przyszłości poparcie grupy.
Kodeks cywilny: Art. 82. Nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. 

Zgodnie z art. 103 i 108 Konstytucji, stanowisko sekretarza stanu może być łączone z mandatem poselskim i senatorskim. Stanowi to wyjątek od zasady niepołączalności stanowisk (incompatibilitas)

Wskazane przepisy nie rozstrzygają expresis verbis o możliwych sporach kompetencyjnych.
W związku z tym, że clara non sunt interpretanda (nie dokonuje się wykładni tego, co jasne)
obowiązuje powszechna, fundamentalna zasada bezstronności organów.Wszystkie główne polskie ustawy proceduralne (k.p.k., k.p.c., p.p.s.a., k.p.a.) zawierają stosowne regulacje. 
Udział  posła pełniącego funkcję związaną z Radą Ministrów w decyzjach Sejmu dotyczących Rady Ministrów lub ich własnych, czy w sprawach skierowanych do Sejmu przez Radę Ministrów jest niekonstytucyjnym pogwałceniem zasady podziału władz ujętego w art.10 Konstytucji
Nemo est iudex in propria causa (ad C.3.5.1) – Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie.
 Właściwość Trybunału Konstytucyjnego do rozstrzygania sporów kompetencyjnych określone są w
Konstytucji Art. 189. Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa.
Uwaga:
Członkowie rządu pełniący funkcje w Radzie ministrów wykonują ją kosztem nie wypełniania obowiązków poselskich, które są jego podstawowym zajęciem :  nie uczestniczenie w dyskusjach na posiedzeniach Sejmu, nie uczestniczenie w pracach komisji sejmowych, nie składanie interpelacji lub zapytań poselskich. Wszystko to przy bezczynności Marszałka sejmu
Dowód :
indywidualne strony posłów na internetowej stronie Sejmu














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz