In legibus magis simplicitas quam
difficultas placet (I.2.23.7) – W prawie podoba się bardziej prostota niż
zawiłość (paremia 7 na gmachu Sądu Najwyższego)
Przepisy Konstytucji i innych praw
są zazwyczaj interpretowane,
- chociaż konotacja interpretacji jest niejednoznaczna - najczęściej jako objaśniane z punktu
widzenia interesów partykularnych
mając za podstawę oceny i przekonania interpretującego, w opozycji do wykładni, -
denotacja
bliska konotacji - która jest przeprowadzona metodą naukową w
oparciu o paradygmaty
nauki.
Interpretacje są oparte na
własnych, subiektywnych osądach, błędach
poznawczych. Są zazwyczaj stekiem sofizmatów w sosie chwytów erystycznych
przyprawione figurami
retorycznymi.
Powszechna ocena rządzącej oligarchii , że większość ma zawsze rację, i jej uzasadnienie : bo przegłosuje opozycję, jest sprzeczna z duchem i postanowieniami Konstytucji.
W Konstytucji zatwierdzonej w
referendum przez Bezpośrednich Przedstawicieli Narodu, wykonujących jego Władzę
Zwierzchnią, na podstawie przedstawicielstwa ustawowego (Art.62 Konstytucji w powiązaniu z Art. 96 Kodeksu Cywilnego), organom władzy państwowej :
Sejm, Senat, Rada Ministrów, Prezydent, Sądy i Trybunały, przez
Zgromadzenie Ogólne Bezpośrednich Ustawowych Przedstawicieli Narodu Rzeczpospolitej
Polskiej, zwane
dalej Zgromadzeniem Ogólnym Narodu, określone zostały
- pełnomocnictwa ,
- zręby struktury,
- metody wykonywania władzy oraz
- sposób udzielania przedstawicielom pełnomocnictw do udziału w pracach organu
- nie określenie sposobu
ich odwoływania niesie skutek prawny stosowania do odwołania pełnomocnictw właściwych przepisów Kodeksu
Cywilnego.
Twórcy konstytucji starannie
pominęli określenie nazwy, zrębów struktury i metod działania dla jedynego Organu
uprawnionego do wykonywania Władzy Zwierzchniej Narodu jakim jest Zgromadzenie Ogólne Narodu .
Suwerenność (dosłownie zwierzchnictwo), to cecha władzy [...] (mającej atrybuty ;dop.mój) nieograniczonej, najwyższej, niezbywalnej, nieprzekazywalnej i bezwarunkowo niezależnej a także niepodzielnej (dop.mój).Suwerenność zewnętrzna oznacza niezależność od wszelkiej władzy w stosunkach z innymi państwami, a wewnętrzna – samodzielność w regulowaniu wszelkich spraw wewnętrznych.
Władza wykonywana przez Bezpośrednich Przedstawicieli dziedziczy wszystkie atrybuty Władzy Zwierzchniej Mocodawcy - Narodu.
O uprawnieniach Zgromadzenia Ogólnego Narodu jak też metodach można wnioskować, tworząc wykładnię, na podstawie Konstytucji i Kodeksu Cywilnego, w szczególności : czynność prawna, przedstawicielstwo ustawowe, oświadczenie woli, pełnomocnictwo, mocodawca, pełnomocnik
O uprawnieniach Zgromadzenia Ogólnego Narodu jak też metodach można wnioskować, tworząc wykładnię, na podstawie Konstytucji i Kodeksu Cywilnego, w szczególności : czynność prawna, przedstawicielstwo ustawowe, oświadczenie woli, pełnomocnictwo, mocodawca, pełnomocnik
Kodeks Cywilny
Art. 1.Kodeks niniejszy reguluje stosunki cywilno-prawne między osobami fizycznymi i osobami prawnymi.Art. 58.§ 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
Art. 82.
Nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli.
Art. 96.
Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
Art. 101.
§ 1. Pełnomocnictwo może być w każdym czasie odwołane, chyba że mocodawca zrzekł się odwołania pełnomocnictwa z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa.
Konstytucja
Preambuła[...] równi w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego - Polski,[..] pragnąc na zawsze zagwarantować prawa obywatelskie, a działaniu instytucji publicznych zapewnić rzetelność i sprawność, [..] ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot.[...]Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.Art. 7. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.Art. 16. 1. Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową.Art. 62. 1. Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.Art. 90. 1. Rzeczpospolita Polska może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach.3. Wyrażenie zgody na ratyfikację takiej umowy może być uchwalone w referendum ogólnokrajowym zgodnie z przepisem art. 125.ReferendumArt. 125. 1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe.2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.3. Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący.4. Ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum, o którym mowa w art. 235 ust. 6, stwierdza Sąd Najwyższy.5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.Art. 235. 6. Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy rozdziałów I, II lub XII, podmioty określone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, przeprowadzenia referendum zatwierdzającegoArt. 118. 2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa.3. Wnioskodawcy przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz