TAK - Konstytucja !
Podstawowe reguły zawartej umowy społecznej
Podstawowe reguły zawartej umowy społecznej
- równość w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego ( "Dobro wspólne jako nowy paradygmat" świetny artykuł !!! [PL] ) [ENG]
paradygmat − w rozumieniu wprowadzonym przez filozofa Thomasa Kuhna w książce Struktura rewolucji naukowych (The Structure of Scientific Revolutions) opublikowanej w 1962 roku – to zbiór pojęć i teorii tworzących podstawy danej nauki.
- zagwarantowanie na zawsze praw obywatelskich
- poszanowanie wolności i sprawiedliwości
- zachowanie przyrodzonej godności człowieka
- prawo do wolności i obowiązek solidarności z innymi
działanie instytucji w szczególności publicznych
- rzetelność i sprawność
- współdziałanie władz
- dialog społeczny
na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot
Hierarchia władzy
Władzę zwierzchnią sprawuje Naród.
Zachowuje w całości tylko jego władzy przynależne, immanentne ( będący wewnątrz czego, tkwiący w czym, właściwy z natury danemu zjawisku, nie wynikający z działania czynników zewnętrznych ) prawa:
- wyboru lub odwołania przedstawicieli – uprawnienie dotyczy również wspólnot
- podjęcia wiążącej decyzji w referendum w dowolnej sprawie niezależnie od woli jakiejkolwiek z władz czy wspólnot
- suwerennego rozstrzygnięcia o wszelkich regułach wykonywania swojej władzy,
bo jest władzą najwyższą.
Tych uprawnień nie może wykonywać żaden podległy organ !
Naruszałoby to hierarchię i istotę tej władzy.
Podobnie jak ustalanie reguł postępowania organu wyższego przez organ podległy, w szczególności dotyczących wzajemnych stosunków, gwałci równocześnie zasadę bezstronności - nemo iudex in causa sua.
Tych uprawnień nie może wykonywać żaden podległy organ !
Naruszałoby to hierarchię i istotę tej władzy.
Podobnie jak ustalanie reguł postępowania organu wyższego przez organ podległy, w szczególności dotyczących wzajemnych stosunków, gwałci równocześnie zasadę bezstronności - nemo iudex in causa sua.
Jedynym skutecznym sposobem kontroli władzy ustawodawczej przez Naród jest odwołanie pełnomocnictw członkowi władzy udzielonych przez uprzedni wybór.
Wszelkie inne "wynalazki" jak referendum niestanowiące, wnioski, skargi, petycje, wniosek o referendum, obywatelska inicjatywa ustawodawcza są tylko pozorami możliwości sprawowania władzy zwierzchniej - nudum ius (gołe, puste prawo ; prawo pozbawione jakiejkolwiek realnej treści ; uprawnienie niemożliwe do wyegzekwowania).
Brak możliwości sprawowania kontroli przez Naród nad organami państwa pochodzącymi z wyboru oznacza absolutny brak wpływu na inne organa powoływane przez organa wybieralne.Wszelkie inne "wynalazki" jak referendum niestanowiące, wnioski, skargi, petycje, wniosek o referendum, obywatelska inicjatywa ustawodawcza są tylko pozorami możliwości sprawowania władzy zwierzchniej - nudum ius (gołe, puste prawo ; prawo pozbawione jakiejkolwiek realnej treści ; uprawnienie niemożliwe do wyegzekwowania).
TK sygn. K. 17/98, cz. III pkt 7„Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
cz. III pkt 5„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."
Władzę prawodawczą i kontrolę władzy wykonawczej sprawuje Sejm, którego członkowie otrzymują od Wyborców pełnomocnictwa do udziału w nim. Kodeks Cywilny, art. 95 do 109, przewiduje odwołanie pełnomocnictw bez podania przyczyny i w dowolnym czasie.
Przepisy kodeksu cywilnego nie zastrzegają żadnej formy odwołania pełnomocnictwa przez mocodawcę nawet w sytuacji, gdy forma taka była zastrzeżona dla udzielenia pełnomocnictwa (Wyrok SN z dnia 4 listopada 1998 r., II CKN 866/97).
Władzę wykonawczą sprawuje rząd i Prezydent
Władze sądowniczą sprawują sądy i trybunały powoływane przez Prezydenta lub z udziałem Sejmu z kandydatur przedstawionych przez organizacje prawnicze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz