motto

Najpierw wyjaśnijmy wszystko a potem resztę. Lepiej mieć z grubsza rację niż dokładnie się mylić.
Nie lękajcie się !
strach nie jest uczuciem Obywateli lecz poddanych

Przekonaj Wrogów, Sojuszników i Przyjaciół do sprawdzenia
siły nieważnego głosu wyborczego

15 marca, 2013

Stosunek prawny Narodu, władz ustwodawczej, wykonawczej, sądowniczej


Co wszystkich jednakowo dotyczy, winno być przez wszystkich zatwierdzone (paremia 42 na gmachu Sądu Najwyższego)
 Quod omnes similiter tangit, ab omnibus comprobetur (C.5.59.5.2 Kodeks Justyniana Codex Iustinianus) 

(K) Art. 4. 1.Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.

Co oznacza władza zwierzchnia Narodu ? 

Suwerenna władza jest niezależna, w zakresie ( obszarze, ramach ) jej sprawowania, od jakiejkolwiek władzy zewnętrznej i wewnętrznej.

Władza ta jest niepodzielna, niezbywalna, nieprzenaszalna.

Może ją wykonywać wyłącznie Naród przez naturalnych przedstawicieli - Wyborców zwanych pogardliwie elektoratem ( na podobieństwo określeń "pospólstwem, ciemnogrodem, ciemnym ludem" ).

Jest to władza pierwotna.
Ta władza określa sposób wyboru przedstawicieli.
Wybiera ich i udziela im pełnomocnictw.
Określa zakres pełnomocnictw. Czas ich trwania, sposób wykonania, sposób odwołania.
Zakres pełnomocnictw nie może obejmować lub ograniczać praw, które może wykonywać tylko Naród sprawując władzę suwerenną bezpośrednio.

Podlega tylko ustanowionemu przez siebie prawu.
Wszelkie przepisy odnoszące się do sprawowania przez Naród władzy zwierzchniej muszą uzyskać jego wyraźną akceptację.
Mogą określać tylko organizacyjne i techniczne aspekty jej sprawowania..
Nie mogą jej w żaden sposób ograniczać.
Szczególnie  z naruszeniem jej istoty i zasad ustrojowych.

Niepodzielność oznacza, że musi być wykonywana na zasadach powszechności, równości, bezpośredniości przez członków Narodu w tym samym czasie lub na określonych zasadach przez grupę uprawnionych jego członków :
   np. inicjatywa ustawodawcza, wniosek o referendum, wybory samorządowe, referenda lokalne.
Władza jest realizowana, jak przyjęto w zgromadzeniach ludzkich, przez głosowanie. 

Podlegają jej władze : ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza a także inne organa konstytucyjne jak rzecznicy, rady itp.

 Do czego Narodowi służy władza suwerenna ?

 Do kontroli i nadzoru nad wszystkimi podległymi władzami i organami.
 
MPPOIP art. 25 "... Każdy obywatel ma prawo i możliwości [...] bez nieuzasadnionych ograniczeń:..." pkt.b "... uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio ..." 
Międzynarodowy akt prawny ratyfikowany przed uchwaleniem Konstytucji . Był znany jej twórcom. Przepisy zawarte w Konstytucji powinny być z nim zgodne SIC!. Można się na nim opierać przy dookreślaniu jej postanowień.   

Określania sposobu ich wyłaniania i udzielonych pełnomocnictw.
Zarządzania przedstawicielami : wybór, odwołanie (actus contrarius)– połączone zasadą komplementarności (contraria sunt complementa)
Inicjowania praw, ich zatwierdzania, uchylania lub zmiany, w szczególności dotyczących ustroju państwa, reguł wykonywania swoich uprawnień, reguł wyłaniania władz i organów naczelnych oraz najważniejszych funkcji publicznych w tym rzeczników praw jak też zakresu ich pełnomocnictw.
Zatwierdzania lub odrzucenia umów międzynarodowych

Jakie prawa ma Naród do skutecznej realizacji władzy zwierzchniej ?

Prawa te są immanentne (wewnętrzne) władzy zwierzchniej i stanowią jej istotę. Jako istota nie podlegają ograniczeniom.
- prawo do działania przede wszystkim przez Wyborców
- prawo wyboru przedstawicieli do organów władzy
- prawo odwoływania przedstawicieli – równoważne odwołaniu pełnomocnictw (Kodeks Cywilny)
- prawo do referendum ( lub weta ludowego ) z inicjatywy grupy 500 000 uprawnionych
- prawo obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej przez grupę 100 000 uprawnionych

Jak niekonstytucyjnie ograniczono skuteczność sprawowania włazy zwierzchniej przez Naród


Ograniczenie wyboru przedstawicieli do głosowania na całą listę narusza :
- zasadę bezpośredniości sprawowania władzy zwierzchniej - nie może osobiście (bezposrednio) poprzeć wprost (bezpośrednio, personalnie) nie więcej kandydatów niż jest mandatów do obsadzenia
- zasadę pomocniczości - wyborca umie wskazać osobiście i personalnie , bez pomocy interpretacji jego zachowania, wszystkich kandydatów, których popiera
- zasadę swobody wyrażenia woli - wolność wyboru - zastąpienie wskazania bezpośrednio, personalnie popieranych kandydatów przez przyjęcie poparcia wszystkich na liście z zaznaczonym jednym kandydatem a także nie może nie udzielić poparcia dowolnemu kandydatowi i oddać ważny głos
- zasadę równości wyborów - jeżeli lista obejmuje liczbę kandydatów większą od ilości mandatów

Uniemożliwienie realizacji prawa odwołania przedstawicieli przez pokrętne, niekonstytucyjne interpretacje zapisów konstytucji :

Dowolna interpretacja hierarchii suwerennej władzy bezpośredniej a przedstawicieli - rozpowszechniany zabobon o pierwszeństwie władzy przedstawicieli przed władzą suwerenną narodu

Niekonstytucyjna definicja mandatu wolnego -żadna sprawowana funkcja przez obywatela nie może być niezależna od władzy suwerennej

Oparcie o zabobon odmawianie prawa Narodu do referendum - prawo do referendum jest istotą sprawowania władzy suwerennej i prawo do niego nie może być ograniczane,
Z pewnością nie ogranicza go art. 62 Konstytucji bo dotyczy wyłącznie cenzusu wiekowego praw indywidualnych obywatela.

Uzależnienie realizacji prawa Narodu do referendum od woli podległego mu organu - naruszenie zasady bezstronności organu - nemo judex in causa sua - i hierarchii władzy

Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167 (MPPOiP)

 Artykuł 25 Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości

 (K) Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.

TK sygn. K. 17/98, cz. III pkt 7
 „Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
cz. III pkt 5
„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."

(K) Art. 62. ust. 1.
Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. ,

 (K) Preambuła:
...ustanawiamy Konstytucję [] jako prawa podstawowe []oparte na [] zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli..

(K) Art. 31
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
3.Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
**zasada komplementarności prawa użyta jest w ust. 2 zdanie drugie.


wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„... Możliwości te [korzystania z przedmiotu własności oraz  pobierania pożytków – możliwości prawa własności ] mogą być poddawane  różnego rodzaju ograniczeniom przez ustawodawcę, a ograniczenia te są  dopuszczalne, jeżeli czynią zadość wymaganiom określonym w art. 31 ust. 3  zd. 1 konstytucji. Jeżeli jednak zakres ograniczeń prawa [] przybierze  taki rozmiar, że niwecząc podstawowe składniki prawa [], wydrąży je z  rzeczywistej treści i przekształci w pozór tego prawa, to naruszona  zostanie podstawowa treść (“istota”) prawa [], a to jest konstytucyjnie  niedopuszczalne. ...”
 



Konstytucyjne wymaganie formułowania przepisów w sposób precyzyjny i jasny ­  

 Wyrok z 25maja 2009 r.,SK 54/08  ;OTK ZU nr 5A/09, poz.69 

 ­Rozwijając dotychczasowe orzecznictwo, należy dodać, że jasność i zrozumiałość regulacji  prawnych musi być oceniana m.in. z punktu widzenia ich adresata.
Inne wymagania stawia  się przepisom adresowanym do ogółu obywateli, a inne przepisom adresowanym do wąskiego  kręgu podmiotów zawodowo zajmujących się określoną działalnością.
 Przepisy adresowane do wszystkich obywateli, które dotyczą bezpośrednio realizacji ich podstawowych praw konstytucyjnych, muszą  być  zrozumiałe  dla przeciętnego  adresata  bez  konieczności  zapoznawania  się  z  praktyką  lub orzecznictwem  i  bez  potrzeby  zasięgania  porad  u  przedstawicieli zawodów prawniczych.
Zasada  określoności  regulacji  prawnych  dotyczy  w  szczególności  regulacji  dotykających podstawowych praw jednostki zagwarantowanych w Konstytucji.
Zasada ta  pozostaje  w  ścisłym  związku  z  art.  31  ust.  3  Konstytucji,  który  ustanawia  wymóg,  aby ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych praw i wolności były ustanawiane  w ustawie.
Ustawa dotycząca praw i wolności konstytucyjnych musi jasno i precyzyjnie  ustanawiać ograniczenia tych praw, tak aby adresat na podstawie samej tylko ustawy  mógł  zorientować  się  co  do  treści  wszystkich  istotnych  ograniczeń  swojego  konstytucyjnego prawa lub wolności.
W zakresie regulacji dotyczących konstytucyjności  praw  i wolności  ogólna zasada  określoności regulacji prawnych zbiega  się z wymogiem  określoności  ustaw  ustanawiających  ograniczenia  w zakresie  korzystania  z  tych  praw  i wolności."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz