Co wszystkich jednakowo dotyczy, winno być przez wszystkich zatwierdzone (paremia 42 na gmachu Sądu Najwyższego)
Quod omnes similiter tangit, ab omnibus comprobetur (C.5.59.5.2 Kodeks Justyniana Codex Iustinianus)
Quod omnes similiter tangit, ab omnibus comprobetur (C.5.59.5.2 Kodeks Justyniana Codex Iustinianus)
(K) Art. 4. 1.Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
Co oznacza władza zwierzchnia Narodu ?
Suwerenna władza jest niezależna, w zakresie ( obszarze, ramach ) jej sprawowania, od jakiejkolwiek władzy zewnętrznej i wewnętrznej.
Władza ta jest niepodzielna, niezbywalna, nieprzenaszalna.
Może ją wykonywać wyłącznie Naród przez naturalnych przedstawicieli - Wyborców zwanych pogardliwie elektoratem ( na podobieństwo określeń "pospólstwem, ciemnogrodem, ciemnym ludem" ).
Jest to władza pierwotna.
Ta władza określa sposób wyboru przedstawicieli.
Wybiera ich i udziela im pełnomocnictw.
Określa zakres pełnomocnictw. Czas ich trwania, sposób wykonania, sposób odwołania.
Zakres pełnomocnictw nie może obejmować lub ograniczać praw, które może wykonywać tylko Naród sprawując władzę suwerenną bezpośrednio.
Podlega tylko ustanowionemu przez siebie prawu.
Władza ta jest niepodzielna, niezbywalna, nieprzenaszalna.
Może ją wykonywać wyłącznie Naród przez naturalnych przedstawicieli - Wyborców zwanych pogardliwie elektoratem ( na podobieństwo określeń "pospólstwem, ciemnogrodem, ciemnym ludem" ).
Jest to władza pierwotna.
Ta władza określa sposób wyboru przedstawicieli.
Wybiera ich i udziela im pełnomocnictw.
Określa zakres pełnomocnictw. Czas ich trwania, sposób wykonania, sposób odwołania.
Zakres pełnomocnictw nie może obejmować lub ograniczać praw, które może wykonywać tylko Naród sprawując władzę suwerenną bezpośrednio.
Podlega tylko ustanowionemu przez siebie prawu.
Wszelkie przepisy odnoszące się do sprawowania przez Naród władzy zwierzchniej muszą uzyskać jego wyraźną akceptację.
Mogą określać tylko organizacyjne i techniczne aspekty jej sprawowania..
Nie mogą jej w żaden sposób ograniczać.
Szczególnie z naruszeniem jej istoty i zasad ustrojowych.
Mogą określać tylko organizacyjne i techniczne aspekty jej sprawowania..
Nie mogą jej w żaden sposób ograniczać.
Szczególnie z naruszeniem jej istoty i zasad ustrojowych.
Niepodzielność oznacza, że musi być wykonywana na zasadach powszechności, równości, bezpośredniości przez członków Narodu w tym samym czasie lub na określonych zasadach przez grupę uprawnionych jego członków :
np. inicjatywa ustawodawcza, wniosek o referendum, wybory samorządowe, referenda lokalne.
Władza jest realizowana, jak przyjęto w zgromadzeniach ludzkich, przez głosowanie.
Podlegają jej władze : ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza a także inne organa konstytucyjne jak rzecznicy, rady itp.
Podlegają jej władze : ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza a także inne organa konstytucyjne jak rzecznicy, rady itp.
Do czego Narodowi służy władza suwerenna ?
Do kontroli i nadzoru nad wszystkimi podległymi władzami i organami.
MPPOIP art. 25 "... Każdy obywatel ma prawo i możliwości [...] bez nieuzasadnionych ograniczeń:..." pkt.b "... uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio ..."
Międzynarodowy akt prawny ratyfikowany przed uchwaleniem Konstytucji . Był znany jej twórcom. Przepisy zawarte w Konstytucji powinny być z nim zgodne SIC!. Można się na nim opierać przy dookreślaniu jej postanowień.
Międzynarodowy akt prawny ratyfikowany przed uchwaleniem Konstytucji . Był znany jej twórcom. Przepisy zawarte w Konstytucji powinny być z nim zgodne SIC!. Można się na nim opierać przy dookreślaniu jej postanowień.
Określania sposobu ich wyłaniania i udzielonych pełnomocnictw.
Zarządzania przedstawicielami : wybór, odwołanie (actus contrarius)– połączone zasadą komplementarności (contraria sunt complementa)
Inicjowania praw, ich zatwierdzania, uchylania lub zmiany, w szczególności dotyczących ustroju państwa, reguł wykonywania swoich uprawnień, reguł wyłaniania władz i organów naczelnych oraz najważniejszych funkcji publicznych w tym rzeczników praw jak też zakresu ich pełnomocnictw.
Zatwierdzania lub odrzucenia umów międzynarodowych
Jakie prawa ma Naród do skutecznej realizacji władzy zwierzchniej ?
Prawa te są immanentne (wewnętrzne) władzy zwierzchniej i stanowią jej istotę. Jako istota nie podlegają ograniczeniom.
- prawo do działania przede wszystkim przez Wyborców
- prawo wyboru przedstawicieli do organów władzy
- prawo odwoływania przedstawicieli – równoważne odwołaniu pełnomocnictw (Kodeks Cywilny)
- prawo do referendum ( lub weta ludowego ) z inicjatywy grupy 500 000 uprawnionych
- prawo obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej przez grupę 100 000 uprawnionych
Jak niekonstytucyjnie ograniczono skuteczność sprawowania włazy zwierzchniej przez Naród
Ograniczenie wyboru przedstawicieli do głosowania na całą listę narusza :
- zasadę bezpośredniości sprawowania władzy zwierzchniej - nie może osobiście (bezposrednio) poprzeć wprost (bezpośrednio, personalnie) nie więcej kandydatów niż jest mandatów do obsadzenia
- zasadę pomocniczości - wyborca umie wskazać osobiście i personalnie , bez pomocy interpretacji jego zachowania, wszystkich kandydatów, których popiera
- zasadę swobody wyrażenia woli - wolność wyboru - zastąpienie wskazania bezpośrednio, personalnie popieranych kandydatów przez przyjęcie poparcia wszystkich na liście z zaznaczonym jednym kandydatem a także nie może nie udzielić poparcia dowolnemu kandydatowi i oddać ważny głos
- zasadę równości wyborów - jeżeli lista obejmuje liczbę kandydatów większą od ilości mandatów
Uniemożliwienie realizacji prawa odwołania przedstawicieli przez pokrętne, niekonstytucyjne interpretacje zapisów konstytucji :
Dowolna interpretacja hierarchii suwerennej władzy bezpośredniej a przedstawicieli - rozpowszechniany zabobon o pierwszeństwie władzy przedstawicieli przed władzą suwerenną narodu
Niekonstytucyjna definicja mandatu wolnego -żadna sprawowana funkcja przez obywatela nie może być niezależna od władzy suwerennej
Oparcie o zabobon odmawianie prawa Narodu do referendum - prawo do referendum jest istotą sprawowania władzy suwerennej i prawo do niego nie może być ograniczane,
Z pewnością nie ogranicza go art. 62 Konstytucji bo dotyczy wyłącznie cenzusu wiekowego praw indywidualnych obywatela.
Uzależnienie realizacji prawa Narodu do referendum od woli podległego mu organu - naruszenie zasady bezstronności organu - nemo judex in causa sua - i hierarchii władzy
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167 (MPPOiP)
Artykuł 25 Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości
(K) Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
TK sygn. K. 17/98, cz. III pkt 7
„Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
cz. III pkt 5
„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."
Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat. ,
(K) Preambuła:
„...ustanawiamy Konstytucję [] jako prawa podstawowe []oparte na [] zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli..”
(K) Art. 31
1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.
2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
3.Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
**zasada komplementarności prawa użyta jest w ust. 2 zdanie drugie.
wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„... Możliwości te [korzystania z przedmiotu własności oraz pobierania pożytków – możliwości prawa własności ] mogą być poddawane różnego rodzaju ograniczeniom przez ustawodawcę, a ograniczenia te są dopuszczalne, jeżeli czynią zadość wymaganiom określonym w art. 31 ust. 3 zd. 1 konstytucji. Jeżeli jednak zakres ograniczeń prawa [] przybierze taki rozmiar, że niwecząc podstawowe składniki prawa [], wydrąży je z rzeczywistej treści i przekształci w pozór tego prawa, to naruszona zostanie podstawowa treść (“istota”) prawa [], a to jest konstytucyjnie niedopuszczalne. ...”
(wg
Wybór
tez w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego od 1 stycznia 2009 r. do 31
sierpnia 2009 r..pdf)
Wyrok z 25maja 2009 r.,SK 54/08 ;OTK ZU nr 5A/09, poz.69
„Rozwijając
dotychczasowe orzecznictwo, należy dodać, że jasność i zrozumiałość
regulacji prawnych musi być oceniana m.in. z punktu widzenia ich
adresata.
Inne
wymagania stawia się przepisom adresowanym do ogółu obywateli, a
inne przepisom adresowanym do wąskiego kręgu podmiotów zawodowo
zajmujących się określoną działalnością.
Przepisy adresowane do wszystkich obywateli, które dotyczą bezpośrednio realizacji ich podstawowych praw konstytucyjnych, muszą być zrozumiałe dla przeciętnego adresata bez konieczności zapoznawania się z praktyką lub orzecznictwem i bez potrzeby zasięgania porad u przedstawicieli zawodów prawniczych.
Zasada określoności regulacji prawnych dotyczy w szczególności regulacji dotykających podstawowych praw jednostki zagwarantowanych w Konstytucji.
Przepisy adresowane do wszystkich obywateli, które dotyczą bezpośrednio realizacji ich podstawowych praw konstytucyjnych, muszą być zrozumiałe dla przeciętnego adresata bez konieczności zapoznawania się z praktyką lub orzecznictwem i bez potrzeby zasięgania porad u przedstawicieli zawodów prawniczych.
Zasada określoności regulacji prawnych dotyczy w szczególności regulacji dotykających podstawowych praw jednostki zagwarantowanych w Konstytucji.
Zasada
ta pozostaje w ścisłym związku z art.
31 ust. 3 Konstytucji, który ustanawia
wymóg, aby ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych praw i
wolności były ustanawiane w ustawie.
Ustawa
dotycząca praw i wolności konstytucyjnych musi jasno
i precyzyjnie ustanawiać ograniczenia tych praw, tak aby adresat na podstawie samej
tylko ustawy mógł zorientować się co
do treści wszystkich
istotnych ograniczeń swojego konstytucyjnego prawa lub
wolności.
W
zakresie regulacji dotyczących konstytucyjności praw i
wolności ogólna zasada określoności regulacji prawnych zbiega
się z wymogiem określoności ustaw ustanawiających
ograniczenia w zakresie korzystania z tych
praw i wolności."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz