quidquid agis prudenter agas et respice finem łac.,
cokolwiek czynisz, czyń rozważnie i patrz końca (rezultatu).
cokolwiek czynisz, czyń rozważnie i patrz końca (rezultatu).
Istotą władzy suwerennej sprawowanej przez Naród są:
- zajęcie
stanowiska w dowolnej sprawie np. konkretny akt prawny w powszechnym głosowaniu
– referendum.
- zarządzanie
przedstawicielami :
a) wybór
b) odwołanie
(actus contrarius wyboru).
Przeciwieństwa się uzupełniają. Contraria sunt complementa. (łac.) dewiza - Bohra.
Zasada komplementarności prawa – użyta w art. 31 ust 1 Konstytucji - co nie nakazane ustawą jest dozwolone - ale :
Przeciwieństwa się uzupełniają. Contraria sunt complementa. (łac.) dewiza - Bohra.
Zasada komplementarności prawa – użyta w art. 31 ust 1 Konstytucji - co nie nakazane ustawą jest dozwolone - ale :
Non omne quod licet honestum est (D.50.17.144 pr.) –
Nie wszystko, co dozwolone jest uczciwe (paremia 50 na gmachu SN)
Nie wszystko, co dozwolone jest uczciwe (paremia 50 na gmachu SN)
Prawa Narodu do referendum, wyboru i odwołania
przedstawicieli stanowią istotę SKUTECZNEGO sprawowania władzy przez
Suwerena.
Prawa te są niezbywalne, nieprzenaszalne. Przysługują
tylko Narodowi i muszą mieć możliwość wykonywania bez zbędnych ograniczeń. Suweren
musi mieć skuteczny wpływ na ich treść
Jasno precyzuje to art. 25 MPPPOiP -
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz.
167 - obowiązujący przed uchwaleniem Konstytucji.
Nemo est iudex in propria causa (ad C.3.5.1) –
Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie (66 paremia na gmachu SN)-
zasada bezstronności, podstawowy warunek bezstronności organu - tu Sejmu
Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie (66 paremia na gmachu SN)-
zasada bezstronności, podstawowy warunek bezstronności organu - tu Sejmu
Wszelkie reguły dotyczące realizacji tych praw muszą być przez Naród zatwierdzane bowiem przedstawiciele, jak uczy Historia, szczególnie najnowsza, będą wszelkimi sposobami starali się ograniczać władzę Suwerena.
Quod omnes similiter
tangit, ab omnibus comprobetur (C.5.59.5.2)
–
Co wszystkich jednakowo dotyczy, winno być przez wszystkich zatwierdzone ( 42 paremia na gmachu Sądu Najwyższego)
Co wszystkich jednakowo dotyczy, winno być przez wszystkich zatwierdzone ( 42 paremia na gmachu Sądu Najwyższego)
Przykładem są odmowy ogłoszenia referendum na wnioski
obywateli. Stało się to wyłącznym sposobem realizacji przez sejm prawa Narodu do referendum
z własnej inicjatywy .
Referendum
Art. 62 ust. 1 Konstytucji nie odnosi się do prawa narodu do referendum ale
wyłącznie precyzuje warunek wiekowy
prawa udziału pojedynczego obywatela w referendum.
Interpretacja rozszerzającą jakoby ograniczał prawo do
referendum tylko do udziału w nim jest konstytucyjnie niedopuszczalna ze
względu na zawarte w takiej tezie, niczym nie uzasadnione, ograniczenie istoty
prawa sprawowania władzy zwierzchniej przez NARÓD- art. 4. ust. 1 Konstytucji w
związku z art.32 ust. 3 .
Kodeks wyborczy jest zbiorem
reguł o wykonaniu praw zarządzania przedstawicielami.
Non ex regula ius
sumatur, sed ex iure quod est regula fiat (D.50.17.1) –
Reguły nie tworzą prawa, lecz się z niego wywodzą ( 6 paremia j.w.)
Reguły nie tworzą prawa, lecz się z niego wywodzą ( 6 paremia j.w.)
Wybór i odwołanie
Aby wybrać przedstawicieli musi najpierw być Naród.
Wybranym przedstawicielom Naród udziela pełnomocnictwa do sprawowania władzy w ściśle określonym nieprzekraczalnym zakresie i na określony czas
Już przed upływem roku wyborcy mogą ocenić kompetencje
przedstawiciela i intencje realizacji dobrowolnie głoszonych w czasie
wyborów zamiarów, programów - tzw. obietnic wyborczych.
Nie są to instrukcje wyborców !
Nie są to instrukcje wyborców !
Z tego względu wniosek o odwołanie dopuszczalny byłby
- po roku od rozpoczęcia kadencji,
- tylko raz w czasie kadencji.
W obecnym stanie prawnym nie stworzono reguł
odwoływania. Przez zaniechanie lub celowo.
Różne
- może skrócić kadencję do 2-3 lat – w Grecji przedstawicieli losowano, kadencja 1 rok i tylko dwukrotnie życiu.
Działania, które
mają szansę powodzenia :
- Odwołanie posła – z braku reguł procedura - actus contrarius - odpowiednio jak reguły do wyboru
- Obywatelski projekt ustawy o zakończeniu kadencji Sejmu.
- Ustawa o zmianie ordynacji wyborczej w ten sposób :
- wykreśla
się głosowanie na listy
- skreśla
się przeliczanie głosów
- pozostawia
się wskazanie poparcia tylko jednemu kandydatowi
- zmniejsza
się okręgi wyborcze : 4 do 6 mandatów, zwiększając ich liczbę przez podział
dotychczasowych
albo
okręgami wyborczymi są powiaty lub ich części z ilością mandatów proporcjonalną do liczby wyborców i 4 do 6 mandatowe
albo
okręgami wyborczymi są powiaty lub ich części z ilością mandatów proporcjonalną do liczby wyborców i 4 do 6 mandatowe
- wszystkie
komitety wyborcze nazywają się jednakowo :
„Komitet Wyborczy < nazwisko i imię kandydata >” - obecnie nazwa "Komitet Wyborczy Wyborców " stygmatyzuje te grupy obywateli zmniejszając szanse na wybór kandydatów
„Komitet Wyborczy < nazwisko i imię kandydata >” - obecnie nazwa "Komitet Wyborczy Wyborców " stygmatyzuje te grupy obywateli zmniejszając szanse na wybór kandydatów
- wprowadzenie
do § 1 art. 247, o przyczynach
wygaśnięcia mandatu, punktu:
„8) odwołania posła”
„8) odwołania posła”
Art. 247.
§ 1. Wygaśnięcie mandatu
posła następuje w przypadku:
1) śmierci posła;
2) utraty prawa
wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów;
3) pozbawienia mandatu
prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu;
4) zrzeczenia się mandatu;
5) zajmowania w dniu
wyborów stanowiska lub funkcji, których stosownie do przepisów Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw nie można łączyć z mandatem posła, z
zastrzeżeniem przepisu § 3;
6) powołania w toku
kadencji na stanowisko lub powierzenia funkcji, których stosownie do przepisów
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw nie można łączyć ze
sprawowaniem mandatu posła;
7) wyboru w toku kadencji
na posła do Parlamentu Europejskiego.
- zgłosić do Rzecznika PO
Domniemanie
poparcia wszystkich kandydatów z listy narusza zasadę pomocniczości.- preambuła
Konstytucji.
Narusza zasadę zakazu nadmiernej ingerencji interpretując wymuszone zachowanie wyborcy niekoniecznie z jego preferencjami.
Przykład :
- wyborca chce udzielić poparcia kandydatowi nr 109 z listy 99
- oddać nieważny głos
Żadne z tych zachowań nie będzie zgodne z jego swobodną wolą.
Czy coś ważnego opuściłem ?
Narusza zasadę zakazu nadmiernej ingerencji interpretując wymuszone zachowanie wyborcy niekoniecznie z jego preferencjami.
Przykład :
- wyborca chce udzielić poparcia kandydatowi nr 109 z listy 99
- pozostałym poparcia nie chce udzielić bo ich nie zna , szczególnie kandydatowi nr 1
o którym wie, że jest wyjątkowo nierzetelny - absolutnie nietrafny eufemizm.
może wybrać :o którym wie, że jest wyjątkowo nierzetelny - absolutnie nietrafny eufemizm.
- oddać nieważny głos
- zrezygnować z udziału w wyborach
- na złość państwu SIC! wybrać inną listę - radykalnej opozycji
- postąpić niezgodnie ze swoimi preferencjami i zostać hipokrytąŻadne z tych zachowań nie będzie zgodne z jego swobodną wolą.
Czy coś ważnego opuściłem ?
Bez
uzasadnienia , art.31 ust.3 (K) , zastępuje czynność zastrzeżoną wyłącznie dla
wyborcy – prawo nie przenaszalne.
Szczególnie,
że swobodne wskazanie przez wyborcę wybranych kandydatów, w liczbie nie
większej niż ilość miejsc mandatowych, jest niezwykle prostą czynnością.
Uniemożliwienie wyborcy złożenie
oświadczenia woli o nie udzieleniu poparcia kandydatom jego zdaniem niegodnych
takiego poparcia. Tym samym bezprawnie ogranicza swobodę i świadomość
wyrażenia oświadczenia woli wyboru posłów. Co wypełnia przesłanki zawarte w Art. 82 KC – nieważność oświadczenia woli.
Na podstawie art. 232
(KWyb) wyborca nie może świadomie przewidywać jakim kandydatom udziela
poparcia. A na pewno tych kandydatów nie wybiera a zastępczo :
wskazuje pierwszeństwo i głosuje na listę - gdzie tu bezpośredniość wyboru
, jako czynności prawnej .
Jako wykonanie prawa
sprawowania władzy zwierzchniej bezpośrednio elektor ma prawo:
- złożyć oświadczenie
woli osobiście
- wskazać wprost
poparcie dla kandydatów swobodnie wybranych, bez zbędnych ograniczeń ( np.
listy !)
- liczba
popieranych kandydatów nie może być większa niż mandatów w okręgu
- swoboda polega też na możliwości nie udzielenia poparcia swobodnie wybranym
kandydatom
Przepis o wskazaniu pierwszeństwa tylko jednemu
kandydatowi i interpretacja tego wskazania jako poparcia całej listy –
szczególnie gdy kandydatów jest więcej
niż mandatów SIC!
narusza :
zasadę pomocniczości – preambuła
Konstytucji
regułę bezpośredniości wyboru
prawo bezpośredniego sprawowania
władzy
prawo bezpośredniego wyboru posłów
zasady równości, bezpośredniości i proporcjonalności
uniemożliwia nie udzielenie poparcia
dowolnemu kandydatowi z listy jeżeli wyborca ma do niego bądź nich
istotne zastrzeżenia i oddanie ważnego głosu - sytuacja jak w filmie "Paragraf 22"
TK sygn. K. 17/98, cz. III pkt 7
„Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
„Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
tamże : cz. III pkt 5
„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."
„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."
Kodeks Wyborczy (KWyb)Art. 227
( dawniej :Art. 160.
Ordynacja wyborcza)
§1. Wyborca głosuje tylko na jedną listę okręgową, stawiając na karcie do głosowania znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy, przez co wskazuje jego pierwszeństwo do uzyskania mandatu.
§ 2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list kandydatów albo nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list, z zastrzeżeniem § 4.
§ 3. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania znak „” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata umieszczonego na liście kandydatów, której rejestracja została unieważniona.
§ 4. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata z jednej tylko listy kandydatów, a nazwisko tego kandydata zostało z tej listy skreślone, to głos taki uznaje się za ważny i oddany na tę listę.
§ 5. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z tej samej listy kandydatów, to głos taki uważa się za głos ważnie oddany na wskazaną listę kandydatów z przyznaniem pierwszeństwa do uzyskania mandatu kandydatowi na posła, którego nazwisko na tej liście umieszczone jest w pierwszej kolejności.
§1. Wyborca głosuje tylko na jedną listę okręgową, stawiając na karcie do głosowania znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy, przez co wskazuje jego pierwszeństwo do uzyskania mandatu.
§ 2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list kandydatów albo nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list, z zastrzeżeniem § 4.
§ 3. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania znak „” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata umieszczonego na liście kandydatów, której rejestracja została unieważniona.
§ 4. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata z jednej tylko listy kandydatów, a nazwisko tego kandydata zostało z tej listy skreślone, to głos taki uznaje się za ważny i oddany na tę listę.
§ 5. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z tej samej listy kandydatów, to głos taki uważa się za głos ważnie oddany na wskazaną listę kandydatów z przyznaniem pierwszeństwa do uzyskania mandatu kandydatowi na posła, którego nazwisko na tej liście umieszczone jest w pierwszej kolejności.
Konstytucja (K) Art. 62. ust. 1. Obywatel polski ma prawo udziału w referendum
oraz prawo wybierania Prezydenta
Rzeczypospolitej, posłów,
senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli
najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.
(K)
Preambuła: „...ustanawiamy Konstytucję [] jako prawa podstawowe
[]oparte na []zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia
obywateli..”
(K) Art. 31 ust. 3 Ograniczenia w zakresie
korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko
w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym
państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku
publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i
moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób.
Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności
i praw.
(K) Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w
Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
(K) Art. 9. Rzeczpospolita Polska przestrzega
wiążącego ją prawa międzynarodowego.
(K) Art. 87. 1. Źródłami powszechnie
obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane
umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia
Kodeks cywilny (KC) ,USTAWA Dz.U. Nr 16, poz. 93 z
1964r. Dział IV ,Wady oświadczenia woli
Art. 82. Nieważne jest oświadczenie woli
złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym
świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. Dotyczy to w
szczególności choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego,
chociażby nawet przemijającego, zaburzenia czynności psychicznych
Międzynarodowy Pakt
Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167
(3 marca 1977– Rada Państwa ratyfikowała Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka, uchwalone na XXI sesji ONZ.
(3 marca 1977– Rada Państwa ratyfikowała Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka, uchwalone na XXI sesji ONZ.
(MPPOiP) Artykuł 25
Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości
Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;
b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości
wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„...
Możliwości te [oryg. w kontekście
: korzystania z przedmiotu własności oraz pobierania pożytków – możliwości
prawa własności ] mogą być poddawane różnego rodzaju ograniczeniom przez
ustawodawcę, a ograniczenia te są dopuszczalne, jeżeli czynią zadość wymaganiom
określonym w art. 31 ust. 3 zd. 1 konstytucji. Jeżeli jednak zakres ograniczeń
prawa [] przybierze taki rozmiar, że niwecząc podstawowe składniki prawa [], wydrąży
je z rzeczywistej treści i przekształci w pozór tego prawa, to naruszona
zostanie podstawowa treść (“istota”) prawa [], a to jest konstytucyjnie
niedopuszczalne. ...”
wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„4.A – po
piąte, dopuszczalność ograniczeń prawa własności, tak samo jak wszelkich
innych konstytucyjnych praw i wolności jednostki, musi być oceniana także z
punktu widzenia ogólnych przesłanek ustanowionych w art. 31 ust. 3
konstytucji, w szczególności z punktu widzenia zasady proporcjonalności (zakazu
nadmiernej ingerencji);”
Lnki
większościowy czy proporcjonalny
Paragraf_22 - dwie wykluczające się możliwości
Lnki
większościowy czy proporcjonalny
Paragraf_22 - dwie wykluczające się możliwości
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz