motto

Najpierw wyjaśnijmy wszystko a potem resztę. Lepiej mieć z grubsza rację niż dokładnie się mylić.
Nie lękajcie się !
strach nie jest uczuciem Obywateli lecz poddanych

Przekonaj Wrogów, Sojuszników i Przyjaciół do sprawdzenia
siły nieważnego głosu wyborczego

23 stycznia, 2013

Jak Naród wykonuje władzę suwerenną bezpośrednio ?



quidquid agis prudenter agas et respice finem łac.,
 cokolwiek czynisz, czyń rozważnie i patrz końca (rezultatu).
Istotą władzy suwerennej sprawowanej przez Naród są:
- zajęcie stanowiska w dowolnej sprawie np. konkretny akt prawny w powszechnym głosowaniu – referendum.
- zarządzanie przedstawicielami :
a) wybór
b) odwołanie (actus contrarius wyboru).
Przeciwieństwa się uzupełniają. Contraria sunt complementa. (łac.) dewiza - Bohra.
Zasada komplementarności prawa – użyta w art. 31 ust 1 Konstytucji - co nie nakazane ustawą jest dozwolone - ale :
Non omne quod licet honestum est (D.50.17.144 pr.) –
Nie wszystko, co dozwolone jest uczciwe (paremia 50 na gmachu SN)
Prawa Narodu do referendum, wyboru i odwołania przedstawicieli stanowią istotę SKUTECZNEGO sprawowania władzy przez Suwerena.
Prawa te są niezbywalne, nieprzenaszalne. Przysługują tylko Narodowi i muszą mieć możliwość wykonywania bez zbędnych ograniczeń. Suweren musi mieć skuteczny wpływ na ich treść
Jasno precyzuje to  art. 25 MPPPOiP - Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167  - obowiązujący przed uchwaleniem Konstytucji.
Nemo est iudex in propria causa (ad C.3.5.1) –
Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie (66 paremia na gmachu SN)-
zasada bezstronności, podstawowy warunek bezstronności organu - tu Sejmu

 Wszelkie reguły dotyczące realizacji tych praw muszą być przez Naród zatwierdzane bowiem przedstawiciele, jak uczy Historia, szczególnie najnowsza, będą wszelkimi sposobami starali się ograniczać władzę Suwerena.
Quod omnes similiter tangit, ab omnibus comprobetur (C.5.59.5.2) –
Co wszystkich jednakowo dotyczy, winno być przez wszystkich zatwierdzone
( 42 paremia na gmachu Sądu Najwyższego)
Przykładem są odmowy ogłoszenia referendum na wnioski obywateli. Stało się to wyłącznym sposobem realizacji przez sejm prawa Narodu do referendum z własnej inicjatywy .
Referendum
Art. 62 ust. 1 Konstytucji nie odnosi się do prawa narodu do referendum ale wyłącznie precyzuje warunek wiekowy prawa udziału pojedynczego obywatela w referendum.
Interpretacja rozszerzającą jakoby ograniczał prawo do referendum tylko do udziału w nim jest konstytucyjnie niedopuszczalna ze względu na zawarte w takiej tezie, niczym nie uzasadnione, ograniczenie istoty prawa sprawowania władzy zwierzchniej przez NARÓD- art. 4. ust. 1 Konstytucji w związku z art.32 ust. 3 .
Kodeks wyborczy jest zbiorem reguł o wykonaniu praw zarządzania przedstawicielami.
Non ex regula ius sumatur, sed ex iure quod est regula fiat (D.50.17.1) –
Reguły nie tworzą prawa, lecz się z niego wywodzą
( 6 paremia j.w.)
Wybór i odwołanie
Aby wybrać przedstawicieli musi najpierw być Naród.
Wybranym przedstawicielom Naród udziela pełnomocnictwa do sprawowania  władzy w ściśle określonym nieprzekraczalnym zakresie i na określony czas
Już przed upływem roku wyborcy mogą ocenić kompetencje przedstawiciela i intencje realizacji dobrowolnie głoszonych w czasie wyborów zamiarów, programów - tzw. obietnic wyborczych.
Nie są to instrukcje wyborców !
Z tego względu wniosek o odwołanie dopuszczalny byłby
- po roku od rozpoczęcia kadencji,
- tylko raz w czasie kadencji.
W obecnym stanie prawnym nie stworzono reguł odwoływania. Przez zaniechanie lub celowo.
Różne
  1. może skrócić kadencję do 2-3 lat – w Grecji przedstawicieli losowano, kadencja 1 rok i tylko dwukrotnie życiu.
Działania, które mają szansę powodzenia :
  1. Odwołanie posła – z braku reguł procedura - actus contrarius - odpowiednio  jak reguły do wyboru
  2. Obywatelski projekt ustawy o zakończeniu kadencji Sejmu.
  3. Ustawa o zmianie ordynacji wyborczej w ten sposób :
- wykreśla się głosowanie na listy
- skreśla się przeliczanie głosów
- pozostawia się wskazanie poparcia tylko jednemu kandydatowi
- zmniejsza się okręgi wyborcze : 4 do 6 mandatów, zwiększając ich liczbę przez podział dotychczasowych
albo
okręgami wyborczymi są powiaty lub ich części z ilością mandatów proporcjonalną do liczby wyborców i 4 do 6 mandatowe
- wszystkie komitety wyborcze nazywają się jednakowo :
„Komitet Wyborczy < nazwisko i imię kandydata >” - obecnie nazwa "Komitet Wyborczy Wyborców " stygmatyzuje te grupy obywateli zmniejszając szanse na wybór kandydatów
- wprowadzenie do § 1 art. 247, o przyczynach wygaśnięcia mandatu, punktu:
„8) odwołania posła”
Art. 247.
§ 1. Wygaśnięcie mandatu posła następuje w przypadku:
1) śmierci posła;
2) utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów;
3) pozbawienia mandatu prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu;
4) zrzeczenia się mandatu;
5) zajmowania w dniu wyborów stanowiska lub funkcji, których stosownie do przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw nie można łączyć z mandatem posła, z zastrzeżeniem przepisu § 3;
6) powołania w toku kadencji na stanowisko lub powierzenia funkcji, których stosownie do przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej albo ustaw nie można łączyć ze sprawowaniem mandatu posła;
7) wyboru w toku kadencji na posła do Parlamentu Europejskiego.
  1. zgłosić do Rzecznika PO
Domniemanie poparcia wszystkich kandydatów z listy narusza zasadę pomocniczości.- preambuła Konstytucji.
Narusza zasadę zakazu nadmiernej ingerencji interpretując wymuszone zachowanie wyborcy niekoniecznie z jego preferencjami.
Przykład :
     -  wyborca chce udzielić poparcia kandydatowi nr 109 z listy 99 
     -  pozostałym poparcia nie chce udzielić bo ich nie zna , szczególnie kandydatowi nr 1
      o którym wie, że jest wyjątkowo nierzetelny - absolutnie nietrafny eufemizm.
może wybrać :
    - oddać nieważny głos
    - zrezygnować z udziału w wyborach
    - na złość państwu SIC! wybrać inną listę - radykalnej opozycji
    - postąpić niezgodnie ze swoimi preferencjami i zostać hipokrytą
Żadne z tych zachowań nie będzie zgodne z jego swobodną wolą.
Czy coś ważnego opuściłem ?
Bez uzasadnienia , art.31 ust.3 (K) , zastępuje czynność zastrzeżoną wyłącznie dla wyborcy – prawo nie przenaszalne.
Szczególnie, że swobodne wskazanie przez wyborcę wybranych kandydatów, w liczbie nie większej niż ilość miejsc mandatowych, jest niezwykle prostą czynnością.
 Uniemożliwienie wyborcy złożenie oświadczenia woli o nie udzieleniu poparcia kandydatom jego zdaniem niegodnych takiego poparcia. Tym samym bezprawnie ogranicza swobodę i świadomość wyrażenia oświadczenia woli wyboru posłów. Co wypełnia przesłanki zawarte w Art. 82 KC – nieważność oświadczenia woli.
Na podstawie art. 232 (KWyb) wyborca nie może świadomie przewidywać jakim kandydatom udziela poparcia. A na pewno tych kandydatów nie wybiera a zastępczo : wskazuje pierwszeństwo i głosuje na listę - gdzie tu bezpośredniość wyboru , jako czynności prawnej . 
Jako wykonanie prawa sprawowania władzy zwierzchniej bezpośrednio elektor ma prawo:
  - złożyć oświadczenie woli osobiście
  - wskazać wprost poparcie dla kandydatów swobodnie wybranych, bez zbędnych ograniczeń ( np. listy !)
  - liczba popieranych kandydatów nie może być większa niż mandatów w okręgu
  - swoboda polega też na możliwości nie udzielenia poparcia swobodnie wybranym kandydatom
Przepis o wskazaniu pierwszeństwa tylko jednemu kandydatowi i interpretacja tego wskazania jako poparcia całej listy – szczególnie gdy kandydatów jest więcej niż mandatów SIC!
narusza :
zasadę pomocniczości – preambuła Konstytucji
regułę bezpośredniości wyboru
prawo bezpośredniego sprawowania władzy
prawo bezpośredniego wyboru posłów
zasady równości, bezpośredniości i proporcjonalności
uniemożliwia nie udzielenie poparcia dowolnemu kandydatowi z listy jeżeli wyborca ma do niego bądź nich  istotne zastrzeżenia i oddanie ważnego głosu - sytuacja jak w filmie "Paragraf 22"

TK sygn. K. 17/98, cz. III pkt 7
„Powszechne wybory organów władzy publicznej mają sens tylko w warunkach zapewniających pełną swobodę wyrażania woli wyborców. "
tamże : cz. III pkt 5
„O naruszeniu artykułu 4 [Konstytucji] ust. 2 można byłoby mówić wtedy, gdyby całokształt obowiązujących regulacji prowadził do uniemożliwienia kontroli Narodu nad organami władzy publicznej."

Kodeks Wyborczy (KWyb)Art. 227 ( dawniej :Art. 160. Ordynacja wyborcza)
§1. Wyborca głosuje tylko na jedną listę okręgową, stawiając na karcie do głosowania znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy, przez co wskazuje jego pierwszeństwo do uzyskania mandatu.
§ 2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania  postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub  większej liczby kandydatów z różnych list kandydatów albo nie postawiono  tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z  którejkolwiek z list, z zastrzeżeniem § 4.
§ 3. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania znak „”  postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata  umieszczonego na liście kandydatów, której rejestracja została  unieważniona.
§ 4. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w  kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata z jednej tylko  listy kandydatów, a nazwisko tego kandydata zostało z tej listy  skreślone, to głos taki uznaje się za ważny i oddany na tę listę.
§ 5. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z tej samej listy kandydatów, to głos taki uważa się za głos ważnie oddany na wskazaną listę kandydatów z przyznaniem pierwszeństwa do uzyskania mandatu kandydatowi na posła, którego nazwisko na tej liście umieszczone jest w pierwszej kolejności.

Konstytucja (K) Art. 62. ust. 1. Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.
 (K) Preambuła: „...ustanawiamy Konstytucję [] jako prawa podstawowe []oparte na []zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli..”
(K) Art. 31 ust. 3 Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw.
(K) Art. 4. 1. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu.
2. Naród sprawuje władzę przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
(K) Art. 9. Rzeczpospolita Polska przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego.
(K) Art. 87. 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia

Kodeks cywilny (KC) ,USTAWA Dz.U. Nr 16, poz. 93 z 1964r.   Dział IV ,Wady oświadczenia woli
Art. 82. Nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie decyzji i wyrażenie woli. Dotyczy to w szczególności choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego, chociażby nawet przemijającego, zaburzenia czynności psychicznych

Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich I Politycznych Dz.U. 1977 nr 38 poz. 167
(
3 marca 1977– Rada Państwa ratyfikowała Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka, uchwalone na XXI sesji ONZ.
(MPPOiP) Artykuł 25
Każdy obywatel ma prawo i możliwości, bez żadnej dyskryminacji, o której mowa w artykule 2, i bez nieuzasadnionych ograniczeń:
a) uczestniczenia w kierowaniu sprawami publicznymi bezpośrednio lub za pośrednictwem swobodnie wybranych przedstawicieli;

b) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego w rzetelnych wyborach, przeprowadzanych okresowo, opartych na głosowaniu powszechnym, równym i tajnym, gwarantujących wyborcom swobodne wyrażenie woli;
c) dostępu do służby publicznej w swoim kraju na ogólnych zasadach równości 

wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„... Możliwości te [oryg. w kontekście : korzystania z przedmiotu własności oraz pobierania pożytków – możliwości prawa własności ] mogą być poddawane różnego rodzaju ograniczeniom przez ustawodawcę, a ograniczenia te są dopuszczalne, jeżeli czynią zadość wymaganiom określonym w art. 31 ust. 3 zd. 1 konstytucji. Jeżeli jednak zakres ograniczeń prawa [] przybierze taki rozmiar, że niwecząc podstawowe składniki prawa [], wydrąży je z  rzeczywistej treści i przekształci w pozór tego prawa, to naruszona zostanie podstawowa treść (“istota”) prawa [], a to jest konstytucyjnie niedopuszczalne. ...”

wyrok TK 12.01.2000 r. Sygn. P. 11/98 :
„4.A – po piąte, dopuszczalność ograniczeń prawa własności, tak samo jak wszelkich innych konstytucyjnych praw i wolności jednostki, musi być oceniana także z punktu widzenia ogólnych przesłanek  ustanowionych w art. 31 ust. 3 konstytucji, w szczególności z punktu widzenia zasady proporcjonalności (zakazu nadmiernej ingerencji);” 
 Lnki
większościowy czy proporcjonalny 
Paragraf_22 - dwie wykluczające się możliwości

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz