motto

Najpierw wyjaśnijmy wszystko a potem resztę. Lepiej mieć z grubsza rację niż dokładnie się mylić.
Nie lękajcie się !
strach nie jest uczuciem Obywateli lecz poddanych

Przekonaj Wrogów, Sojuszników i Przyjaciół do sprawdzenia
siły nieważnego głosu wyborczego

07 kwietnia, 2013

2005 CBOS - Przyczyny absencji w wyborach

2005 CBOS - Przyczyny absencji w wyborach parlamentarnych i prezydenckich.pdf
wybory frekwencja parlament : 40,9% prezydenckie ok.50 %

suny w kolumnach są różne od 100 procent bo było to pytanie otwarte . Można było udzielić więcej niż jedną odpowiedź.




Dlaczego nie wziął (nie wzięła) Pan(i) udziału w wyborach
parlamentarnych /1 turze wyborów prezydenckich fll turze wyborów prezydenckich?
Odpowiedzi
osób niegłosujących w procentach
w wyborach parlamentarnych w I turze wyborów prezydenckich w II turze wyborów prezydenckich
Krytyczna ocena
systemu politycznego lub brak zaufania do sfery polityki
Ogólne zniechęcenie do polityki, różnie sygnalizowane poczucie
zmęczenia, znużenia polityką, sytuacją w Polsce, tym, co się dzieje w kraju
5 3 3
Brak motywacji do uczestniczenia w wyborach - tyle razy chodzile(a)m i nic z tego nie wynika. Wybory nic
nie dają. Bo to jest bez sensu. Kogo się nie wybierze, to jest źle
8 5 7
Brak poczucia podmiotowości obywatelskiej - mój głos nic nie zmieni, nic nie znaczy. Moje zdanie się nie
liczy. Jak mają kogoś wybrać, to i tak wybiorą beze mnie. Wszystko jedno, i
tak zrobią, co chcą. Od mojego głosu nic nie zależy
9 5 3
Brak zaufania do polityków, klasy politycznej, partii politycznych - bo już nie wierzę w nic, zawiodłe(a)m się, czuję się
oszukany (a).
Z powodu krytycznej oceny klasy
politycznej, wyalienowania polityków ze społeczeństwa -
nie troszczą się o ludzi, o tych, co na nich głosują. Nic
ich ludzie i ich problemy nie obchodzą.
7 5 3
Protest - nieuczestniczenie w wyborach jako demonstracja, znak
protestu wobec rządu, władzy. Nie głosuję, żeby
manifestować przeciwko politykom, złym decyzjom polityków, nie chcę im
stwarzać alibi, że rządzą z nadania narodu. Bo nie podoba mi się to, co się
dzieje w kraju. Oni okradają Polskę, dlaczego miałam się do tego przyczyniać
2 2 1
Brak wiary w strukturalną sensowność mechanizmu wyborczego;
wybory to fikcja, gra, fasada -politycy i tak robią,
co chcą, bez względu na to, kto wygrywa
3 1 1
Zły stan gospodarki, bezrobocie, brak wiary w możliwość poprawy
sytuacji gospodarczej
1 1 0
Głosy zdecydowanej krytyki, epitety i inwektywy - nienawidzę posłów, są oszustami, wkurza mnie to, to cyrk i inne powody wynikające z
oceny systemu politycznego
1 1 0
36 23 18
Ograniczona
oferta polityczna
Nie ma na kogo głosować - ogólne poczucie braku odpowiednich
partii, kandydatów, a także poczucie ograniczonego
wyboru:
bo w kółko wybiera się te same osoby w
każdych wyborach. Nic się nie zmienia, ciągle rządzą ci sami
12 13 13
Negatywna ocena kandydatów - niegodni
tego urzędu kandydaci, brak godnego kandydata. Nie mogłem z czystym sumieniem
zagłosować na żadnego kandydata
2 5 2
Bo Cimoszewicz zrezygnował, nie było kandydata lewicy 0 1 1
Nie było dobrych (odpowiednich) programów, żaden program mi nie
odpowiadał
1 0 1
Mój kandydat nie przeszedł, a na innego nie chciałem głosować _ _ 2
Zmęczenie i przesyt zbyt długo trwającą kampanią wyborczą - - 3
Inne przyczyny związane z ofertą wyborczą 1 0 0
16 19 22
Motywacje
strategiczne
Absencja ze względu na przekonanie, że wynik wyborów jest
przesądzony
0 0 2
Bo wiedziałem, że będzie II tura, I tura jest mało ważna 0 3 -
Nie byłem na I turze, to i nie poszedłem na II turę - - 1
0 3 3
Trudności z
podjęciem decyzji
Brak poczucia kompetencji wyborczych - niewiedza, nieznajomość
kandydatów programów. Zbyt trudny wybór, za dużo
kandydatów partii. Także: jestem za młoda
5 4 2
Brak zainteresowania: polityka mnie nie
interesuje, nie obchodzi mnie to
10 6 5
Nie bo nie - Bo nie chciałem, Nie chciało
mi się, nie poszedłem
4 5 7
Nie chodzę na wybory, nigdy nie byłe(a)m na wyborach 2 2 3
21 17 17
Powody
obiektywne lub niezależne od respondenta
Religia zabrania udziału w wyborach, jestem Świadkiem Jehowy 1 1 0
Brak czasu (ogólnie) 5 5 5
Bo byłem w pracy, pracowałem 4 4 5
Bo byłem w szkole, studiuję poza miejscem zamieszkania 1 1 0
Brak meldunku, dokumentów, dowodu osobistego 1 1 1
Nieobecność w miejscu zamieszkania (ogólnie), nie wziąłem
zaświadczenia z miejsca zamieszkania
4 5 9
Wyjazd, wycieczka, pobyt za granicą 3 5 5
Choroba przewlekła, niepełnosprawność, trudności z poruszaniem
się
11 13 13
Kwestia wieku -jestem za stary(a) 2 2 2
Opieka nad osobą niepełnosprawną, dzieckiem itp. sytuacje. Także
ogólnie: ze względu na sytuację rodzinną, śmierć ojca
2 2 3
Zmęczenie, przepracowanie, złe samopoczucie 2 2 3
Nie zdążyłem - bez podania przyczyn 0 1 0
Trudności natury geograficznej i komunikacyjnej - za daleko do
lokalu wyborczego, trudny dojazd, za dużo zachodu
2 1 1
Nie stać mnie na dojazd do lokalu wyborczego, koszty dojazdu 1 1 0
Błąd komisji wyborczej. Nie było mnie na liście 0 0 0
Brak informacji - nie wiedziałem, gdzie jest komisja wyborcza,
zapomniałem że są wybory
0 1 0
Trudno powiedzieć, nie wiem 2 1 2
41 46 49


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz